tisdag 20 juli 2010

Vi gör en tidsresa igen...

Återigen hoppar vi in i tidskapseln, den här gången ställer vi in årtalet 2006.

Väl framme (eller skall man säga tillbaka) hittar vi en Bohusläningen.
I den står att läsa:

Nu tar han klivet upp från källaren
Nye kommunchefen brinner för Färgelanda
Från utvecklingschef till kommunchef. Den resan gör Jan Eriksson, utvald bland 48 sökande.
- En stor utmaning och fantastiskt roligt, säger Eriksson.

Alla var rörande eniga om att Eriksson är bäste man för jobbet.
Han är både politikernas och fackens man.
Nu har han några veckor på sig att förbereda sig för de nya uppgifterna. Formellt tillträder han som kommunchef den 1 maj. Då flyttar han upp från ett trångt rum i kommunkontorets källare till det elegantare chefsrummet i kontorets maktkorridor.

Bingo
- Jag har Färgelanda i mitt hjärta och att få det här jobbet är som att få bingo. Det känns fantastiskt roligt och är en stor utmaning men en trevlig sådan, säger Jan Eriksson.
- Jag har haft förmånen att jobba några år i Färgelanda så jag känner kommunen och dess organisation. Det finns många processer som är påbörjade och det känns väldigt bra att få fortsätta jobba med dessa.
Eriksson är Uddevallapojk och har varit hemstaden trogen i stort sett hela livet. Nu kan en flyttning till Färgelanda bli aktuell. Förr hade kommunen närmast ett krav att förvaltningscheferna skulle vara bosatta i kommunen. Det kravet ställs inte längre.

Letar bostad
- Men jag har sett mig omkring och överväger möjligheten att flytta till Färgelanda. Man kan nog säga att jag letar efter en bostad. Ett läge vid Öster- eller Ellenösjön skulle vara fint, säger Eriksson.
I slutet av 1970-talet började han arbeta i försäkringsbranschen och var under tio år direktör för ett bolag. Det blev sedan jobb inom utbildning och personlig utveckling och i it-branschen. Det var den som tog honom till Färgelanda 1999, först som chef för Telestugan och sedan som it-chef hos kommunen. År 2003 blev han kommunens utvecklingschef.

Ska bli attraktivt
- Jag ska fortsätta det arbete vi har påbörjat med att göra Färgelanda attraktivt för företag och boende. Kommunen har inlett ett arbete med målstyrning som syftar inte minst till en god ekonomi.
- Framför allt ska vi ha kul och göra kommunen till en attraktiv arbetsgivare. Det är viktigt att människor kommer med idéer som kan prövas och ger ett entreprenörskap i organisationen. Den nya organisation som införs nästa år ger större möjligheter för detta.

Positiva krafter
Eriksson bubblar nästan över av entusiasm.
- Jag tror på Färgelanda av många skäl, inte minst för att vi ligger oerhört bra geografiskt, nära. Det finns krafter som blir mer och mer framträdande, krafter som vill göra något och tänker positivt snarare än ser problemen.
- Jag tror att utvecklingen går däråt att vi om fem år har brist både på bostäder och industrilokaler med behov av att det byggs nytt, säger Jan Eriksson.


Kanske var Erikssons kristallkula något grumlig....

2 kommentarer:

  1. Hej DNV

    jg tycker att din tidsresa stämmer väl med min egen känsla för de här tiden.

    Det visad sig också i rankingen hos svenskt näringsliv.
    Inledningen till den stora katastrofen började när Janne i sin iver att stötta företag började ljuga på ett sätt så att lögnen inte gick ihop.

    Man skall också i sammanhanget komma ihåg att den kommunchef vi hade innan Janne var den handlingsfattigaste kommunchef i färgelandas historia.

    Vad vi i färgelanda nu fick , är den mest handlingskraftige i Färgelandas historia.

    Det hade kanske varit bra med en medelmotta i det här sammanhanget i stället .

    SvaraRadera
  2. Han lyckades inte så bra med målstyrningen som skulle syfta till en god ekonomi!
    För det första måste man förstå skillnaden mellan ekonomistyrning och ekonomisk uppföljning.
    Dessutom måste man redan vid planering och budgetering välja nivåer som möjliggör ekonomistyrning. Utöver detta fordras strikta rutiner.
    Enligt min mening är Färgelanda Kommun i skriande behov av en dokumenterat skicklig ekonomichef (med stor integritet)
    Vad jag för övrigt tycker torde vara känt vid det här laget.

    SvaraRadera