lördag 24 juli 2010

Så här vill jag att Färgelanda styrs efter valet

Färgelanda kommun står inför många stora prövningar den kommande mandatperioden. Ekonomin kommer att vara en kvarnsten runt vår hals, vilket får till följd att kommunens grundverksamheter som skola, vård, omsorg, kultur, fritid etc. kommer att ta mycket stryk.

Egentligen är det mig egalt vilken politisk konstellation som styr kommunen, bara det sker på bästa möjliga sätt. Kommunist eller Sverigedemokrat, mig spelar det ingen roll på det kommunala planet, bara man gör ett bra jobb.

Vad som krävs är att vi alla är beredda att kavla upp skjortärmarna och arbeta hårt.

Vi måste ta tag i problemen med ungdomar som inte finner sig ha någon annan vettig sysselsättning än att ställa till med bus. Det kommer att bli oerhört svårt eftersom våra medel kommer att vara knappa.

Vi måste se till att få ekonomin kring Björnhuset så bra det någonsin går. Ett absolut krav för att kunna uppnå detta är att Björnhusets samtliga kostnader och intäkter redovisas separat. Utan kännedom om hur läget ser ut kommer vi inte att kunna veta vilka åtgärder som har störst sannolikhet att utfalla positivt.

Våra politiker måste lära sig lyssna på kommuninvånarna. De måste lära sig att de sitter där för kommunens bästa och visa en betydligt större transparens i sina göranden. De måste lära sig att inte nödvändigtvis låta prestigen få för stora proportioner. En bra politiker är den som är närvarande bland människorna och lyssnar på vad de har att säga. Våra politiker måste lära sig att erkänna sina fel, det är mänskligt att fela, men förkastligt att inte kunna erkänna det. Inte förrän detta uppnåtts kommer det vi kallar politikerförakt att försvinna.

Vi måste få våra skolor att fungera bättre. Det duger inte att ha som målsättning att knappt 3/4 av våra elever som går ur nian är behöriga till gymnasieutbildningar. Vi måste få våra ungdomar att förstå vikten av att ta till sig kunskap i skolan. På något vis måste vi sporra och motivera våra elever att tycka att skolgång är bra.

Vi måste se till att våra åldrande får en god omsorg. Vi måste även se till att de trivs och känner sig trygga i vår kommun.

Vi måste ge våra ungdomar meningsfull fritid efter skoldagens slut. Detta gör vi bäst genom att främja föreningslivet. Föreningar har ofta eldsjälar som gärna lägger ner oerhörda ansträngningar för sin egen verksamhet. Vi kan hjälpa våra ungdomar att starta föreningar med annan verksamhet än idrott i sina stadgar.

Vi måste se till att näringslivet och kommunen känner förtroende för varandra igen. Detta är något som misslyckats kapitalt, vår näringslivsutvecklare till trots. Företagare är oerhört duktiga på att klara sig själva, vad de behöver är exempelvis stöd i form av goda kommunikationsmöjligheter, bra vägar, goda möjligheter att ansluta sig till internet, minimal kommunal byråkrati (dock utan att rucka på lagen), planlagda områden för industrimark och goda förutsättningar för anställda att bosätta sig i kommunen. Ett företag som skall överleva och expandera på lång sikt kan man inte hålla under armarna med hjälp av subventionerade hyror, de skall kunna bära sina verkliga kostnader.

Vi kanske även slutligen kommer till insikten att vi inte kan skapa en massa arbetstillfällen i kommunen genom ogenomtänkta näringslivssatsningar. Stödsatsningar är något som ligger och skall ligga på regional och statlig nivå. Våra politiker får i stället se till att de är skickliga lobbyister som kan påverka dem som beslutar om eventuella stödsatsningar till gagn för sysselsättningen.

Men Färgelanda kan ha som målsättning att vara Sveriges bästa kommun att bo och leva i.
Bra skolor, levande föreningsliv, god omsorg av barn och åldrande, vacker natur, nöjda invånare, allt detta kan locka till sig presumtivt nya invånare som vill bo i Färgelanda kommun, men inte nödvändigtvis måste arbeta här. Vi har låga fastighetspriser och ligger på bra pendlingsavstånd till Uddevalla, Vänersborg och Trollhättan.

19 kommentarer:

  1. Du låter som en fullfjättrad politiker trots att du bara har varit engagerad i de politiska frågorna sedan skolan lades ner.

    Nu återstår "bara resten " Hur skall vi nå dit du siktar.

    Att tro på en regnbåge , det slutade jag med för 8 år sedan. När jag började inse att Sossarna aldrig kan tänka sig att det privata alternativen får existera i någon form.

    För en Sosse är det viktigare att tjänsteman styr politiken än tvärt om. Och du får absolut inte försöka påtala brister i en tjänstemans arbete.

    Så den regering som du vill ha i Färgelanda , den kommer du aldrig att få med en regnbåge. Det är då helt säkert.

    Och det måste jag säga att jag är fruktansvärt besviken på Sossarna. De som detta parti har presterat under denna mandatperiod är det sämsta i Färgelandas historia.

    SvaraRadera
  2. Hej Dick.

    När det gäller politiken i en liten kommun som Färgelanda måste man kunna släppa ideologierna.

    Det ideologiska utspelen och principerna får de sköta på riksnivå.

    Som exempel kan jag nämna LOV, Lagen Om Valfrihet. När den diskuterades på fullmäktige i våras blev det väldigt mycket ideologisnack. Alla partier gick i skyttegravsställning. Vi socialdemokrater tycker..., som liberal tycker man...., vi inom vänsterpartiet kommer aldrig... och så vidare.

    Klart som korvspad att Edgardo sätter sig emot privata vårdinrättningar när han har på sig ideologihatten. Och hemska tanke.... tänk om någon dessutom skulle tjäna pengar på det!

    Låt oss leka med tanken att det i Färgelanda finns några oerhört kunniga, bevittnat omtyckta samt driftiga personer anställda inom vården som gärna skulle öppna eget vårdföretag. Låt oss även anta att det inte skulle bli dyrare för kommunen, varför skulle då inte detta företag kunna få tjäna pengar? Om detta vore det bästa för Färgelanda så måste Edgardo släppa på ideologin.

    Givetvis kan det vara tvärt om. Tänk tanken att det i Uddevalla finns ett stort vårdföretag som kämpat i många år för att komma in i Färgelanda. Men detta företag har en historia av vanskötsel, opålitlighet, dålig personalpolitik etc. Då måste även en liberal kunna tycka att valfrihet är nog bra, men inte just nu i Färgelanda, det vore för riskabelt.

    SvaraRadera
  3. Du har presis satt tummen på problemet.
    Hur skall du få till ett styre av kommunen med en regnbåge där i stort sett alla politiker gräver ned sig och inte ruckar em millimeter på sin inställning.


    Jag tycker som du angåene loven, och jag mins mycket väl debatten.

    Så frågan kvarstår . Hur skall vi få till det styret du efterfrågar.
    De som sitter där kan vi ju inte hoppas på, så var hittar du de nya politikerna. Du vill ju inte vara en av dem och ingen annan heller.

    Jag vågar nog påstå att utan nytt folk i KF och i KS , så sumpar vi nog 4 år till. är du beredd på att ge dem de ansvaret igen.

    SvaraRadera
  4. Dick

    Vad jag kan göra är att rösta på en person jag känner förtroende för. Problemet är om den personen inte ligger på en realistisk placering för att bli invald i fullmäktige.

    Att kryssa upp personer är i realiteten inte enkelt, då det krävs minst femtio kryss för den personen.

    Vad återstår då för mig? Då får jag rösta på det parti där jag ser att åtminstone någon/några personer jag har förtroende för ser ut att ha en rimlig möjlighet att hamna i fullmäktige.

    Som jag sagt tidigare, vilket parti de tillhör spelar mig egentligen ingen roll i ett kommunval.

    Jag håller med dig, jag tror inte jag får se ett radikalt ändrat fullmäktige efter valet. Det enda jag då kan göra är att utnyttja min demokratiska rätt att påverka genom att ställa frågor, komma med förslag och låta dem veta att de har ögonen på sig.

    Man kan även försöka påverka genom föreningar eftersom politikerna borde vara mer lyhörda för åsikter som kommer från en grupp än från enskilda individer.

    Blir det för jävligt får man väl packa kappsäcken och söka sig ny boplats.

    SvaraRadera
  5. Hej läste ELisabet Örns debatt inlägg i Bohuslännigen 24 ds.
    Tycker att den var insiktsfull. Hon förespråkade bland annat en blocköverskridande majoritet i Färgelandas kommunfullmäktige,och det är absolut något som jag sosse förespråkar också. Jag tror att vill vi lösa kommunens allra viktigast frågor, ekonomi och befolkningsfrågan, måste det till sammarbete över parigrånserna. Partiidiologi får gälla i riksdagsvalet. Tyvärr blir man tveksam ock fundersam när man tar del av vad KD och Jonefelt, tycker om sammarbete.Han lever väl i någon förhoppning att KD och M får egen majoritet i kommunvalet.

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym 14.45

    Välkommen till min blogg.

    Några kommentarer till ditt inlägg:

    * Själv blir jag än mer bekymrad när Elisabeth säger:
    -Jag är inte bekymrad. Trots att jag suttit i kommunfullmäktige i många år nu, är det fortfarande lika intressant med politik. Jag kan inte komma på något beslut jag varit med om att tillstyrka som jag har ångrat ännu."
    Påstår hon att hon INTE ångrar något av besluten som tagits om Björnhuset, ja Då BLIR JAG bekymrad.

    * Jag tycker dessutom hela hennes insändare speglar en naivitet. Allt löser sig inte så jäkla enkelt.

    * En fråga till dig 14.45:
    Anser du att socialdemokraternas flygblad jag publicerade på något vis inbjuder till samarbete över blockgränser?

    SvaraRadera
  7. Har inte du försökt att göra det?
    Har de brytt sig?

    Och till anonym.
    Nej jag skall vara ärlig och säga att jag inte tror på egen majoritet.
    men frågan kvarstår .

    Hur skall man kunna sammarbete med personer som inte vill samarbete.
    När det tror att förbättringar innom näringslivet är att ge pengar till vissa och försöka sänka andra.

    jag vill påstå att jag har rellativt lång erfarenhet av de personer som är aktiva i vår kommun. Och det är som DNV tidigare skrev om vissa ledamöter.

    De är bara stolvärmare. man undrar egentligen varför de sitter där då de aldrig yttrar sig. eller bara håller med vad ulla eller Zaid säger.

    jag har till och med varit med om att sossar har viskat till mig att de håller med mig men inte vågat säga det så någon annan hör det.

    så jag måste säga att om inte ni som vill se en förändring , inte är beredda att själva gå in. Ja då blir det ingen förändring om inte vi och M får egen majoritet.va så säker.

    SvaraRadera
  8. Svar från 14.45
    Jag har uppfattat flygbladet som en "kul grej"
    Jag tror att syftet med bladet är att påvisa den borgliga alliansens misslyckande. Det är ju trots allt en borglig majoritet som råder i FLA och att hålla ihop samverkan är inte en avderas styrkor precis,bevisligen.

    SvaraRadera
  9. Till Anonym 12.10

    Jag instämmer i att de har haft dålig förmåga att samverka.

    Jag själv har inte varit aktiv åskådare under hela mandatperioden, jag har dock en ganska klar bild av vad som skett under den senare halvan.

    Enligt mig så är det Fp som har haft svårt att inte låta sig förföras av locktonerna från S.

    Detta måste bero på att Kenneth Carlsson känt sig lite utanför i alliansen, han fick ju inte bli kommunalråd efter valet. Kenneth kan nog "sälja sin mor" för att få karriären att ta fart igen.

    Han har i alla fall sålt smöret och slarvat bort pengarna.

    SvaraRadera
  10. Till Dick

    Jo, Dick. Jag har försökt att påverka från sidan, men resultaten har låtit vänta på sig.

    Vi är dock flera som försökt under en längre tid (främst Bill) och jag tror att om vi inte varit obekväma, så hade det inte inletts granskningar eller ifrågasatts till närmelsevis lika mycket. Man kan ju konstatera att åtminstone debatten tagit fart.

    Jag tror också att politiker i Färgelanda tänker sig för, både en och två gånger, innan de ger sig ut i vidlyftiga affärer igen.

    SvaraRadera
  11. Inte om man skall dömma av Kennets insändare.
    De verkar inte särskilt övertänkta. Inte heller det fäygbladet som någon tycker är en kul grej.

    Att som sossarna vara emot i istort sett allt som alliansen har föreslagit , käns inte särskilt konstruktivt måste jag säga.

    Hur kan man anars vara emot lider först och för , bara några månader emellan.

    Har man Färgelandas bästa för ögonen i ett sådant agerande. Eller mobbningsärendet.
    Först be om ursäkt och sedan neka till att mobbning aldrig har ägt rum.
    Du sosse som är anonym.
    Hur fan försvarar du det?
    Och hur skall man kunna lita på så ostabila människor.
    Personligen har jag väldigt svårt att göra det.
    Därför har jag väldigt svårt att se en regnbåge i färgelanda.

    SvaraRadera
  12. jag säger som Ida i sommarvisan. Att det inte blir nägon sommar , om inte du hjälper till.

    SvaraRadera
  13. Bästa Dick!
    Beträffande mobbnings ärendet, var trots allt KD en av fyra partier som var för kommunens handläggning av detta ärende. Ni ändrade uppfattning först när kritiken mot hanteringen gick över i stormstyrka (läs Bill mfl) Du och Ditt parti borde ta en funderare på hur ni ska undvika liknande klavertramp i framtiden. Dessutom vill jag återigen påminna Dig om 65 millar, så mycket kulor sattsade Ditt parti i Björnhuset. Når det även här började blåsa stormvindar, fegade Du och ditt parti ut. Ibland tror jag att Ni Kristdemokrater vaknar på morgon sticker upp ett finger i luften och känner hur vinden blåser, idag.

    Det kan inte vara enkelt att vara i allians med Ditt parti, Kristdemokraterna.

    SvaraRadera
  14. Dick jag förstår så väl att Du Inte kan se en allians av en "Regnbåge" för Du vet att inget parti vill bilda en allians vill med ett sådant ambivalent parti som Kristdemokraterna i Färgelanda.

    SvaraRadera
  15. först vill jag säg till dig Fbian , för det är väl du. Att när"fakta kommer på bordet sä kan man inte vara så 4 kantig och prestigefylld att man inte kan ändra sig. Och om det anses vara anbivalent . Ja då är vi nog det.

    Hälre anbivalent och nyktert förändlig , än onycktert tjurigt oförändlig.

    Va säger du fabian, vilken grupp tillhör du. Du som hälre avstår från att rösta om det inte finns sossar att rösta på.

    SvaraRadera
  16. Hej Dick.

    Varför skulle det vara Fabian? Han brukar ju använda sin signatur. Dessutom är väl Fabian emot den vårdslösa satsningen i Björnhuset?

    SvaraRadera
  17. I nattens mörker läser jag "Hackspettens" desperata jakt efter mig, trots vetskapen, att endast under barken Fabian finns den simpla Socialdemokraten som jakten gäller.

    I fel sträng säger jag till dig DNV, Legolas blev stjärntravaren utan tegelstenar, annars inte, så även Victory Tilly och många andra stora travare.

    När det gäller heta icke hanterbara politiker bör skalpellen stilla ligga, då avskräckande exempel ger andra partier en stor fördel inför kommande val.

    SvaraRadera
  18. jag tycker att du kan skrapa på din hjords horn och skicka skrapet till japan som potenshöjande medel , så får du en ny affäside av mig. Helt gratis. Det klingar väl bra i en sosses öron.

    SvaraRadera
  19. En härlig dag, drypande vått för en törstig natur, där är även alliansen är åskådare som väl är.

    Måste jag rösta på Piratpartiet för att överleva?

    Nog är det så att Piratpartiet driver en linjen "Nej till avlysning" som tydligt visas och förstås i denna sträng, hur fel det kan bli med avlysning som används mot oskyldiga där förföljande och bestraffande går i första hand för att nå målet, utrota sosselarver.

    Under strängen "En röst i rymden" har du DVN och jag bytt ord. I ditt svar på min fråga, "Vem äger politiken och vem byter kusk" ställer du motfråga rörande "tegelstenar".

    Utan att förstå sammanhanget hör "Hackspetten" detta och ser sin chans att återigen så förnedrande som möjligt äta mig.

    Nu vet ju vän av ordningen att denna man misslyckas ständigt, han träffar inte ens en död kråka vilket han kom på och ville spara krut genom att be mig sluta skriva på hans blogg.

    Så är gjort, jag skriver inte mer på den bloggen vilket innebär att "Hackspetten" nu angriper mig fritt på sin blogg utan försvar från min sida, ack ja, simplare hackspett får man leta efter.

    Om "Hackspetten" läser detta, så vill jag ge en djupare förklaring över mitt svar till DNV.

    Peter Johansson och Bill Östlund har på ett tydligt sätt fått upp ögonen på allmänheten över den politikerkultur som råder i Färgelanda. Detta borde självklart genera fler röster i kommande val för Kristdemokraterna, men allt förtas och mer därtill av någonting helt annat. Därför gäller mitt svar till DNV, att skalpellen skall ligga still då andra partier helt klart gynnas av ett rikt fågelliv där alla får vara med även för de som inte borde.

    SvaraRadera