söndag 18 juli 2010

Fakturorna från Mathuset

Jag vill minnas att den senaste fakuran jag såg innehöll runt en halv miljon i kreditkostnader. Som underlag fanns fakturor från några banker.

Om vi räknar baklänges och antar att företaget har en ränta på 5% på sin checkkredit innebär det att företaget har utnyttjat en kredit på 10 miljoner under ett helt års tid.

Är det rimligt att antaga att Mathuset legat ute med kostnader i form av utbetalda fakturor till underleverantörer i den storleksordningen? Personligen svarar jag nej på den frågan. Jag är rädd att pengarna använts för att stötta matföretagen under ombyggnadstiden. Vilket definitivt inte varit kommunens syfte.
Eller det kanske är just det det har?

Vidare anser jag att Mathuset ägt projektet i den mening att det är de som haft kontrollen över bygget. De borde kunnat synkronisera fakturorna från byggentreprenörerna med kommunens utbetalningar. Det hade nog heller inte varit svårt för dem att förhandla fram 45 dagars kredit på de flesta UE-fakturorna för att sedan ställa fakturan till kommunen på 30 dagar. Hade Mathuset skött sitt byggåtagande på ett bra sätt hade de alltså inte behövt ligga ute med många kronor.

Är det rimligt att kommunen skall betala för Mathusets försumlighet?
Mitt svar på frågan är tveklöst NEJ!
Kommunens svar på frågan är tveklöst JA!, eftersom de betalt fakturan utan att knorra.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med revisorerna.

    Detta projekt saknar LEDNING, STYRNING och KONTROLL.

    Ansvariga: KOMMUNLEDNINGEN (både tjänstemän OCH politiker)

    SvaraRadera
  2. Särskilt de politiker och tjänstemänn som undanhöll Logostemaraporten
    och som kände till den bankgarantin som kommunen skrev för mathusets räkning. Och att man avvek från ramavtalet. Samt betalade ut pengar utan att kommunstyrelsen hade så beslutat.

    SvaraRadera