fredag 10 december 2010

Otillåten upphandling när Färgelanda kommun byggde om Björnhuset

Detta är rubriken som finns att läsa på Konkurrensverkets hemsida.

Föga förvånande konstaterar Konkurrensverket att kommunen brutit mot upphandlingslagstiftningen. De svar Jan Eriksson lämnat in har inte förmått verket att ändra uppfattning.

Man kan även konstatera att Jan Eriksson haft goda "påhejare" i form av Färgelandas kommunpolitiker. Vad jag kan erinra mig hade ingen (oavsett partitillhörighet) av dem något att anmärka på gällande tillvägagångssättet när projektet startade.

Jag ställer mig frågan varför?
Varför reagerade ingen?
Varför opponerade sig ingen?

Jag kan tänka mig att dessa politiker inte är så kunniga i de mängder av olika lagar som reglerar vår vardag.
Det kan man heller inte begära, eftersom det förutsätts att tjänstemännen i kommunen skall kunna de lagar som påverkar deras respektive yrkesområde.
Men ändå, att kommunala inköp skall upphandlas borde vara allmän kännedom.

Klicka här så länkas Ni till Konkurrensverkets sida.

6 kommentarer:

  1. Tråkigt men sant. Nu är det tillfälle att begrunda och förhindra att liknande problem uppkommer. Politisk ansvariga var dåvarande allians med kommunalrådet Ann-Marie J som främsta företrädare. Jag undrar om hon tänker ta sitt politiska ansvar och avgå från kommunstyrelsen?
    Nu när den sittande alliansen avser att riva Höjdenskolan hoppas vi alla på att det kommer upphandlas korrekt, om de nu verkligen följföljer detta missdåd.

    SvaraRadera
  2. jag skall villigt erkänna att den information om vad som skulle hända var knapphändig. det jag visste var att man hade avsatt 10 miljoner i budget till projektet och att kravet från vår sida var att investeringen skulle läggas på hyran.

    hade vi fått se logostemas rapport så hade man nog varit lite mer frågande, men tongångarna och optimismen var stor vid den tiden. det kan man se i rankingen hos svenskt näringsliv.

    Allt pekade uppåt.
    Men alt efter som tiden gick blev den kritiska skaran alt större och i den ingick även jag när lögnerna blev fler och kostnaderna steg.

    Att sitta med facit i hand och döma är nog det enklaste man kan göra. och till er vill jag åter säga !!! DET FINNS GOTT OM PLATS TILL ER NERE PÅ PLANEN !! Så sluta att bara fördöma från läktaren Om NI skall ha någon trovärdighet kvar.
    Men det är väl därför som ni är så jävla anonyma.

    Det fanns alt väldigt många skitpratare på Uddevallavarvet när jag jobbade där men på Nobell Plast var procenttalet ännu större . Jag kan också konstatera att det faktiskt är inflyttande människor som står för sin uppfattning när jag ser vilka som skriver under med sina namn.

    SvaraRadera
  3. Dick du liksom de flesta som följer politiken i Färgelanda, vet att politiken har varit i konsensus beträffande Björnhuset och till en investeringskostnad upp till 62,5 miljoner kronor Att förneka detta är ju bara infantilt. Politikernas ansvar: Är det verklien någon som på fullaste allvar tror att brevet till banken forfattades och sändes till banken med mindre än att den dåvarande alliansen med Ann-Marie J var informerad och hade godkänt förfarandet, sällan. Oppositionen var med med all säkerhet också med på tåget. Att nu avskeda kommunchefen för detta är horribelt. Ann-Marie borde ta sitt ansvar och avgå från politiken Då först visar hon lite ryggrad.

    SvaraRadera
  4. du har ingen aning om vad du svamlar om. Först är du en ynkrygg som är anonym. Sedan vet du inte hur vi i vårt parti har resunerat.
    Jag tror att du tillhör den röda sidan då ni låter lika dant allihop.

    Börja mad dina egna först , där finns en hel hord att ösa ur innan du ger dig på oss.

    Vi i vårt parti kände varken till Logostema eller bankgarantin. Vi fick sent om sidor reda på att ramavtalet var satt lite "ur spel"

    Sedan blir jag alltid fundesam på vad man menar med att utkräva ansvar.

    Ansvarstagande föräldrar tar hand om sin avkomma medan ansvarstagande politiker skall avgå . Ansvarslösa tjänstemän tycker jag skall slängasut tillsammans med ansvaslösa politiker.

    I min värld så tycker jag att stora delar av S är ansvarslösa som beter sig som de gör, medan alliansen nu tar sitt ansvar och försöker att rätta till det som är galet.

    Att rätta till det som är galet är i min värld att ta ansvar.

    SvaraRadera
  5. I din värld Dick, är nog det mesta galet. Du är så feg att du inte ens kan medge att din fru satt i kommunstyrelsen/fullmäktige och accepterade investeringar i Björnhusset upp till 62 miljoner kronor. Hon godkände även hanteringen av Mobbningsärendet. Du saknar ryggrad och är därför högst olämplig som politiker. AVGÅ!

    SvaraRadera
  6. Det är Du som svamlar Dick!
    Du är alldeles för feg och erkänna de beslut som ditt parti var med om att fatta Såvitt jag vet var Din fru med på tåget både när besluten om björnhuset och mobbnings ärendet beslutades i KS/KF När Du tillstår detta Då först får Du tillbaka en del av din krökta ryggrad

    SvaraRadera